Čmelák z Vesničko má středisková nově zdobí muzeum v Ostravě

NZM Ostrava
Datum vydání: 10. 5. 2023

V Národním zemědělském muzeu Ostrava přistál čmelák! A to ne jen tak ledajaký. Právě toto práškovací letadlo Čmelák si zahrálo v komedii Vesničko má středisková (režie Jiří Menzel, r. 1985). Tedy zveme k prohlídce nejen příznivce zemědělské techniky, ale i fandy nestárnoucí komedie.

Žluté letadlo jménem Čmelák přijelo do muzea na konci prosince 2022, a to v rozloženém stavu. Složení takové „větší stavebnice pro dospělé kluky“ zabralo tři dny. Zavěšení letadla do stávající expozice Zemědělská technika pak bylo mnohem složitější a nakonec trvalo celý týden. Letadlo totiž váží asi tunu a aby ho technici mohli dobře uchytit, museli nejprve upevnit střechu. Hmotnost ocelové konstrukce, která ho nyní nese ve výšce 10 metrů na pouhých třech bodech, je 1,5 tuny.

Zavěšení letadla předcházelo zpracování dvou statických posudků, první řešil roznesení nové zátěže ve stávající ocelové střešní konstrukci. Byl navržený unikátní způsob tak, že nebylo vůbec zasaženo do střešní konstrukce invazivním způsobem. Na dva vazníky byly přidány příčné a podélné ocelové nosníky velkých traverz a byly připevněny speciálně svařenými závěsnými body, které střešní konstrukce obepnuly. Druhý znalecký posudek řešil samotné zavěšení letadla. To bylo navrženo přes 3 závěsné body. Přední dva závěsy vychází z napojení na hlavní nosník křídel, zadní závěs se nachází v zadní části pod ocasem v místě, kde je průchod pro tzv. zvedací tyč. Uvažovaná hmotnost letadla činila téměř 1.000 kg. Samotná roznášecí konstrukce tvořená z ocelových traverz činila téměř 1,5 násobek. 

Čmelák z Vesničko má středisková nově zdobí muzeum v OstravěMotor a vrtule byly pro vystavený letoun vyrobeny v roce 1976 společností AVIA n. p. Praha – Letňany. O rok později byl společností LET, n. p., vyroben sám letoun, tedy tzv. drak letadla. Stroj od té doby létal až do roku 1992. Nalétáno má 6 tisíc letových hodin, a je tedy zhruba ve dvou třetinách své životnosti. Nicméně nějakou dobu už nelétal a byl uložen v hangáru.

V běžném provozu letoun sloužil pro zemědělské účely. Byl vybaven kombinací nádrže na chemikálie s rozmetadlem nebo postřikovací aparaturou. Maximální zatížení nádrže na chemikálie činilo 600 kg.

Letadla typu Čmelák se v Československu vyráběla v letech 1963–1984, během těchto let vzniklo 713 kusů.

Zemědělský letoun Zlín Z-37 dokládá vývoj zemědělské techniky ve 2. polovině 20. století. Jeho prvotním účelem byla aplikace tekutých, práškových a granulových umělých hnojiv na rozlehlé monokulturní lány československých polí, luk a lesů.

Současné zemědělství

Dnes už se práškovací letadla v zemědělské technice nepoužívají. Využívají se spíše pozemní kolové postřikovače, díky nimž je možné postřik lépe zacílit. V zemědělství a lesnictví se prosazují bezpilotní letouny a tzv. smart řešení, která se snaží aplikovat např. herbicidy selektivně. Tím snižují jejich množství i případnou ekologickou zátěž plodin a zemědělské půdy. O těchto chytrých řešeních a spoustě dalších přístupů, které se v současném českém zemědělství prosazují, vypráví naše aktuální výstava Zemědělství 4.0.

Novinkou na výstavě je i robotická plečka Newman od opavské společnosti Ullmanna, kterou nese polní autonomní nosič nářadí Agrointelli Robotti. Díky kombinaci strojového učení a vidění dokáže plečka rozpoznat každou pěstovanou plodinu a v reálném čase řídit plecí nože. Stroj k likvidaci plevele nepotřebuje žádné herbicidy, a nezatěžuje proto půdu.

Nový exponát – letoun Čmelák – si v Národním zemědělském muzeu Ostrava můžete prohlédnout každý den od 10 do 18 hodin. Stroj máme dlouhodobě zapůjčen od současného majitele a v budoucnu rozšíří sbírku Národního zemědělského muzea. Výstava Zemědělství 4.0 je přístupná až do konce února 2024.

 

LETOUN Typ: Z-37A „Čmelák“

Imatrikulační značka OK-HJC

Země původu: ČSSR  

Motor: hvězdicový devítiválec M462 – RF, 232 kW  

Max. rychlost: 237 km/hod.  

Cestovní rychlost: 180 km/hod.  

Dolet: 640 km  

Délka: 8550 mm  

Výška: 2900 mm  

Rozpětí: 12 224 mm  

Vzletová hmotnost: 1850 kg

Rok výroby: od roku 1965




Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.