Traktory? Traktory! Vyzkoušejte kvíz

NZM Praha
Datum vydání: 1. 5. 2020

Taky si myslíte, že jestli něco v zemědělském muzeu opravdu nesmí chybět, pak je to historický traktor? To bezesporu! Pro všechny milovníky těchto „korábů polí“ máme připravený krátký kvíz.

 

 

 

 

 

 

 

Kvíz Traktory? Traktory!

 

 

Pokud nad některou odpovědí váháte, možná najdete nápovědu v následujícím textu.

Mechanizace 

V porovnání s milionovými ztrátami na lidských životech a ohromnými materiálními škodami zůstal nepovšimnutý a málo známý další důsledek 1. světové války, a to výrazné snížení stavu koní. Jednotlivé země sice horečně vyvíjely vojenskou techniku, která by koně nahradila, ale motorizace se v armádě s výjimkou tanků prosazovala jen velmi pomalu. Kromě jezdeckých jednotek se koně uplatnili hlavně u dělostřelectva, u spojařů nebo týlových jednotek, kde zajišťovali zásobování. A tak všude tam, kde umírali lidé, umírali i koně.

Když po válce hledaly továrny vyrábějící bojovou techniku nové možnosti a odbytiště, ukázalo se perspektivním trhem právě zemědělství. Nejenže nejvíce trpělo zdecimovaným stavem koní, ale válka také výrazně snížila počty hovězího dobytka, který běžně pomáhal s tažením pluhů.

Traktor se ukázal být dokonalým nástupcem. Dokázal nahradit čtyři až pět koňských párů, náklady na pohonné hmoty a krmení byly téměř stejné. Stroj s klíčovou úlohou tažné a hnací síly zemědělských strojů současně mohl sloužit i jako dopravní prostředek.

Zatímco poválečné traktory svou konstrukcí a designem připomínaly spíše předválečné typy, ve 20. letech 20. století se už vyráběly traktory moderní koncepce a odlišného designu. Traktor našel svůj styl, odlišující jej od parních lokomobil, motorových pluhů i automobilů.

Změnila se konstrukce, rozrůznily se motory. K dosavadním petrolejovým a benzinovým čtyřtaktům přibyly i dvoutakty a také dieselmotory, německou firmu Lanz proslavily motory s žárovou hlavou. Změnilo se i samotné uložení motoru, z příčného na stále častější podélné, zvýšily se otáčky motoru, a to na více než 1000 za minutu. Startování bylo nejčastěji na benzín, po zahřátí se motor přepnul na petrolej. A měnila se i převodovka, od montáží manuální převodovky s jedním chodem vpřed a jedním vzad se záhy přešlo na tři stupně pro směr dopředu. Chlazení vodou bylo už samozřejmostí.  Naprostá většina traktorů už měla kolový podvozek, k starším orebným kolům navíc přibyla pogumovaná kola umožňující jízdu po silnicích. Továrny vyvíjely nové modely určené pro různě velká hospodářství.

Idylu přerušil černý pátek na newyorské burze roku 1929. Krize, která následovala, neměla v dějinách obdoby... Ale o tom zase příště.

Historii zemědělské techniky a také kompletní řady továrně vyráběných traktorů, ale i mlátiček, kombajnů či oraček, představujeme v muzeu zemědělské techniky v Čáslavi. „Poklady“ ze sbírkového fondu, několik desítek strojů tuzemských i zahraničních výrobců, si můžete prohlédnout v expozici Jede traktor v hlavní výstavní budově muzea v Praze.




Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.