Konference Proměny muzejního výstavnictví 1990–2020, 30. 11. 2023


Setkání se uskutečnilo 30. listopadu 2023 od 10 hodin v konferenčním sále NTM. Diskuse probíhala prostřednictvím dvou moderovaných panelů. Cílem nebylo podat ucelený přehled o českém výstavnictví v uplynulých 30 letech, nýbrž spontánně formulovat témata a otázky, kterým by bylo vhodné se věnovat a rozebrat je podrobněji. Pozvanými hosty byli odborníci z řad muzeologů s dlouholetými zkušenostmi s vedením muzeologických institucí, ale také historikové, archeologové a architekti výstav, jmenovitě: L. Beneš, P. Ciprian, H. Dvořáková, Z. Frýda, P. Holman, V. Houfek, H. Koenigsmarková, K. Ksandr, P. Novák, Z. Novák, F. Šebek a V. Tomolová.

Kompletní výstupy projektu jsou na muzejnivystavy.cz

 

Probíraná témata:

Přelomová/ referenční výstava v letech 1990-2020? 

  • Co přinesla nového?
  • Jaká zahraniční výstava/muzeum vás ve vaší praxi ovlivnily nebo inspirovaly, na které vzpomínáte? 

 

Klíčová výstava 90. let? 

  • Co přinesla nového?
  • Jak se do přípravy a realizace těchto výstav promítly dobové společenské a technologické změny?

 

Nejnavštěvovanější výstavy a čím byly výjimečné? 

  • Znamená nejnavštěvovanější – nejkvalitnější?
  • Byly výstavy, které nenaplnily, resp. které předčily očekávání? 

 

Zkušeností ze zahraničí?

  • Návštěvy zahraničních veletrhů MUTEC, EXPONATEC.
  • Tuzemský veletrh Pramuson. Projekt MATRA a další. 

 

Mezinárodní a přeshraniční výstavní projekty.

  • Jak probíhala výměna zkušeností?
  • Projevila se nějak odlišná zahraniční výstavní praxe?
  • Jaké byly možnosti financování těchto projektů? 

 

Jak se proměňoval proces přípravy a realizace výstavy? 

  • Od monopolu výstavních podniků po vlastní instalační skupiny ve velkých muzeích.
  • Spolupráce s architekty a designéry.
  • Role a místo výstavních oddělení ve struktuře muzea? 

 

Výstavní plány muzeí. Proces navrhování a schvalování, hodnocení muzeí. 

 

Podoby marketingu a public relations a vývoj v čase. Merchandising. Reklama.

 

Financování výstav? Fundraising?

 

Návštěvnické/ cílové skupiny – zahraniční návštěvník a další specifické cílové skupiny.

  • Muzea se otevírají zahraničním návštěvníkům.  Cizojazyčné texty v muzejní prezentaci.
  • Dopad rozvoje cestovního ruchu na návštěvnost muzeí.
  • Brána muzea otevřená – důraz na rodinu a dětského návštěvníka.

 

Jak nové technologie a internet proměnily muzea, komunikaci a samotné výstavní projekty? 

 

Nová, kontroverzní témata a politická zadání ve výstavách

 

Reflexe a zhodnocení výstav ve veřejném prostoru

 

Oceňování výstav. Význam cen pro muzea a pro propagaci.

 

Sbírkové akce napojené na výstavy

 

Kampaň AMG Muzea a 20. století, dotační aktivity MK ČR a podpora historických výročí, připomenutí významných osobností.

  • Sbírkové kampaně muzeí a jejich vliv na výstavy (např. oslavy výročí vzniku ČSR, rok 1968, sametová revoluce apod.)

 

Chci více informací 

Zpátky na stránku projektu

 

 


Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.