Konference Proměny muzejního výstavnictví 1990–2020, 30. 11. 2023
Setkání se uskutečnilo 30. listopadu 2023 od 10 hodin v konferenčním sále NTM. Diskuse probíhala prostřednictvím dvou moderovaných panelů. Cílem nebylo podat ucelený přehled o českém výstavnictví v uplynulých 30 letech, nýbrž spontánně formulovat témata a otázky, kterým by bylo vhodné se věnovat a rozebrat je podrobněji. Pozvanými hosty byli odborníci z řad muzeologů s dlouholetými zkušenostmi s vedením muzeologických institucí, ale také historikové, archeologové a architekti výstav, jmenovitě: L. Beneš, P. Ciprian, H. Dvořáková, Z. Frýda, P. Holman, V. Houfek, H. Koenigsmarková, K. Ksandr, P. Novák, Z. Novák, F. Šebek a V. Tomolová.
Kompletní výstupy projektu jsou na muzejnivystavy.cz
Probíraná témata:
Přelomová/ referenční výstava v letech 1990-2020?
- Co přinesla nového?
- Jaká zahraniční výstava/muzeum vás ve vaší praxi ovlivnily nebo inspirovaly, na které vzpomínáte?
Klíčová výstava 90. let?
- Co přinesla nového?
- Jak se do přípravy a realizace těchto výstav promítly dobové společenské a technologické změny?
Nejnavštěvovanější výstavy a čím byly výjimečné?
- Znamená nejnavštěvovanější – nejkvalitnější?
- Byly výstavy, které nenaplnily, resp. které předčily očekávání?
Zkušeností ze zahraničí?
- Návštěvy zahraničních veletrhů MUTEC, EXPONATEC.
- Tuzemský veletrh Pramuson. Projekt MATRA a další.
Mezinárodní a přeshraniční výstavní projekty.
- Jak probíhala výměna zkušeností?
- Projevila se nějak odlišná zahraniční výstavní praxe?
- Jaké byly možnosti financování těchto projektů?
Jak se proměňoval proces přípravy a realizace výstavy?
- Od monopolu výstavních podniků po vlastní instalační skupiny ve velkých muzeích.
- Spolupráce s architekty a designéry.
- Role a místo výstavních oddělení ve struktuře muzea?
Výstavní plány muzeí. Proces navrhování a schvalování, hodnocení muzeí.
Podoby marketingu a public relations a vývoj v čase. Merchandising. Reklama.
Financování výstav? Fundraising?
Návštěvnické/ cílové skupiny – zahraniční návštěvník a další specifické cílové skupiny.
- Muzea se otevírají zahraničním návštěvníkům. Cizojazyčné texty v muzejní prezentaci.
- Dopad rozvoje cestovního ruchu na návštěvnost muzeí.
- Brána muzea otevřená – důraz na rodinu a dětského návštěvníka.
Jak nové technologie a internet proměnily muzea, komunikaci a samotné výstavní projekty?
Nová, kontroverzní témata a politická zadání ve výstavách
Reflexe a zhodnocení výstav ve veřejném prostoru
Oceňování výstav. Význam cen pro muzea a pro propagaci.
Sbírkové akce napojené na výstavy
Kampaň AMG Muzea a 20. století, dotační aktivity MK ČR a podpora historických výročí, připomenutí významných osobností.
- Sbírkové kampaně muzeí a jejich vliv na výstavy (např. oslavy výročí vzniku ČSR, rok 1968, sametová revoluce apod.)