ČKD Praha


ČKD Praha

Výroba traktorů v koncernu ČKD byla spojena s jeho dvěma historickými součástmi – automobilovým oddělením Pražské automobilové továrny, jejíž název se odrazil ve značce traktorů Praga, a se strojírnou Breitfeld & Daněk, podle níž byly označeny první traktory BD.  

Nejstarší složku koncernu představuje Breitfeldova strojírna, která vznikla již roku 1833. Původní zaměření na výrobu textilních strojů po roce 1942 vystřídala výroba parních strojů a poté i dalších výrobků. V roce 1854 založil Daněk svoji strojírnu na výrobu zařízení cukrovarů v Karlíně. V roce 1872 byla firma transformována na akciovou společnost a spojila se s Breitfeldovou strojírnou. Již rok předtím založil E. Kolben svoji elektrotechnickou dílnu v Praze. Roku 1899 byla firma přeměněna na Elektrotechnickou akciovou společnost, dříve Kolben a spol. Při původním oboru podnikání však firma nezůstala a roku 1899 vybudovala továrnu na lokomotivy a v následujícím roce rozjela jejich sériovou výrobu. V roce 1903 zde zavedli i výrobu plynových motorů. Firma nesla v této době již název První českomoravská továrna na stroje. Roku 1907 založila na svých pozemcích v Libni spolu s Ringhofferovou vagonkou na Smíchově (vybudovanou již roku 1843) Pražskou továrnu na automobily. V následujícím roce však Ringhoffer pro podnikatelské neshody ze společné firmy vystoupil a automobilka byla začleněna do Českomoravské továrny na stroje jako její automobilní oddělení. Zde se do roku 1911 vyráběly licenční automobily a již o rok dříve vyjely z bran závodu i první české „pragovky“. Vyráběla se zde ale i nákladní auta a od roku 1912 také motorové pluhy Praga, a to nejprve v typech Praga K5 40 HP a Praga X 32 HP, později se jednalo o typy Praga X 20 HP a Praga X 10 HP, určené menším zemědělcům.  

Během první světové války přešla továrna na válečnou výrobu. Po válce se ke svému předválečnému výrobnímu programu vrátila. Roku 1921 První českomoravská továrna na stroje fúzovala s Elektrotechnickou akciovou společností, dříve Kolben a spol., a v témže roce byl název firmy změněn na Auto Praga, Českomoravská-Kolben, a. s. O šest let později se Českomoravská-Kolben spojila s akciovou Strojírnou, dříve Breitfeld-Daněk, a vznikl tak koncern ČKD a v jeho rámci automobilové oddělení Praga. V jeho libeňské továrně se vyráběly parní stroje a automobily, ve Vysočanech elektro a v Karlíně parní stroje a turbíny a stroje pro potravinářství. Výroba traktorů původně montovaných v Breitfeld-Daňkově strojírně byla po roce 1928 převedena do pobočného závodu ve Slaném, kde se traktory vyráběly až do roku 1936.  

Traktory vyráběné Breitfeld-Daňkem nesly označení BD a jejich kolová verze měla výkon 25 koní a pásová 32 koňských sil. Traktory vyráběné ČKD nesly název Praga a byly dodávány na trh ve třech výkonnostních třídách, a to jako automobilový traktor AT 20-25 HP, zemědělský traktor KT 32-36 HP a traktor pro těžké zemědělské práce o výkonu 50 koní. Roku 1936 byl vyroben i první pásový traktor ČKD pro stavebnictví a armádu.  

Zavedení výroby traktorů v druhé půli 20. let definitivně roku 1927 ukončilo výrobu motorových pluhů. Během druhé světové války se ČKD přeorientovalo na výrobu součástek pro bojová vozidla. Při náletu 25. března 1945 byly továrny z velké části zničeny, výroba v nich však byla obnovena ještě v průběhu roku 1945. Traktory se zde ovšem již přestaly vyrábět. ČKD bylo v roce 1945 zestátněno a národním, později státním podnikem zůstalo až do roku 1989.  

K 1. září 1990 vznikla akciová společnost ČKD, která založila ze svých bývalých závodů dceřiné akciové společnosti s právní subjektivitou. V roce 1993 došlo ke změně názvu společnosti na ČKD Praha Holding, a.s., přičemž dodnes tvoří nejvýznamnější složky širokého výrobního sortimentu tradiční lokomotivy, kompresory, elektrotechnické výrobky a tramvaje.      

Secí stroj  

Secí stroje jsou klíčovým nástrojem v zemědělství. Umožňují pravidelné a rovnoměrné výsevy osiva do půdy. Zapravují osivo do stejné hloubky s přesně nastavenými rozestupy mezi semeny. To usnadňuje pozdější práce na porostech a snižuje ztráty při těchto pracích. Stroj se skládá z výsevné skříně kryté odklopitelným víkem, v níž je výsevní ústrojí různých druhů poháněné od pojízdného kola společnou osou, dále ze zavěšených semenovodů, radliček různých typů zavěšených ve dvou řadách na kratších a delších ramenech, z pojízdné úpravy a přídavných zařízení. Semena jsou různými typy výsevního ústrojí vyhrnována výsevními otvory do semenovodů, kterými padají do rýžek vyhloubených radličkami v půdě. Vyseté zrno může být samovolně zahrnuto nebo zamačkáváno přídavnými zamačkávacími válečky.  

Secí stroje jsou klíčové pro efektivní a produktivní zemědělství a jejich použití přispívá k lepším výnosům plodin.   

Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.