Ford, USA  


Ford, USA  

Společnost Ford Motor Company založil roku 1903 Henry Ford a 11 společníků v Detroitu v USA. Měla sériově vyrábět Fordem vynalezený a postupně od roku 1893 úspěšně zkoušený prototyp osobního automobilu.  

První úspěchy firmy se dostavily roku 1908, kdy byla zavedena sériová výroba Fordu Modelu T, který byl poté vyráběn až do roku 1927. V roce 1905 zamýšlel H. Ford vyrábět i traktory a vytvořil malý tým pro vývoj prototypu, který byl dokončen o dva roky později. Jeho společníci však neměli v traktorový program důvěru, a proto H. Ford založil roku 1915 akciovou společnost Henry Ford and Son, Inc., v Dearbornu, jež byla zaregistrována o dva roky později. V roce 1919 vyplatil H. Ford své podílníky a obě továrny osobně řídil. O rok později ustavil samostatnou společnost Ford & Son.  

První traktory sice vyrobil již roku 1915, ale sériovou výrobu rozjel až roku 1918 a nejmenovaly se Ford jako automobily, nýbrž Fordson. To proto, že značka Ford již existovala a byla používána továrnou Paula Forda v Minneapolisu, která v letech 1915–18 rovněž vyráběla traktory, ale po uvedení Fordsonů na trh zbankrotovala. První traktory firmy Ford & Son byly vyráběny tak, že byly použity součástky pro auta Modelu T. Tento postup ovšem neuplatnil pouze Henry Ford, ale i další výrobci v USA a Velké Británii, mezi nimi i Harry Ferguson, který měl obchodní zastoupení traktorů Waterloo Boy. Ty byly těsně po první světové válce ve velkém počtu dodávány do Anglie a do dalších evropských zemí. Pro nacionálně založené Němce byly nepřijatelné, byť technické výhody mluvily pro jejich koupi, navíc stály třetinu ceny německých traktorů. Více se tedy do Německa dostávaly po polovině 20. let, až postupně zcela mezi německými traktory převládly.  

V roce 1922 Ford koupil Lincoln Motor Company v Anglii. Ve druhé polovině 20. let byly pobočné závody Ford Motor Company založeny nejdříve v Berlíně a poté v Kolíně. V roce 1928 byla uzavřena americká Fordova mateřská továrna, jež od následujícího roku začala vyrábět v irském Corku a v roce 1933 i v anglickém Dagenhamu. Rok nato poskytl Ford zemědělské veřejnosti nový Model N.

V roce 1939 přišel Ford na trh s novým modelem 9 A s hydraulikou Harryho Fergusona a tříbodovým závěsem. Roku 1958 opustil Fordovu továrnu nový typ Dextra. V roce 1962 byla vytvořena v rámci firmy Ford traktorová divize, která se zaměřovala na výrobu zemědělské techniky. Během 60. let byly uvedeny v činnost dva nové provozy v Basildonu v Anglii a v Antverpách v Belgii a vyráběny nové série 2 000, 4 000 a 6 000. Původní červenošedou firemní barvu nahradila dnešní modrobílá a označení Fordson vystřídal název firmy Ford.  

V roce 1982 byla vyvinuta traktorová generace Serie 10 s tří- a čtyřválcovými motory o výkonech 30–90 koní. V roce 1983 byly vyrobeny traktory s šestiválcovými turbomotory o výkonu 132 a 186 koní. 

Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.