Hanomag, Německo  


Hanomag, Německo  

Hannoversche Maschinenbaugesellschaft vorm. Georg Egestorff začala se stavbou zemědělských strojů roku 1912. Již předtím si však vydobyla dobré jméno ve výrobě lokomotiv, parních strojů, kotlů a dílenského zařízení i jako slévárna. Prostřednictvím dceřiné firmy Deutsche Kraftpflug Gesellschaft m.b.H. v Berlíně byl rozšířen výrobní program o motorové pluhy, jež vyvíjeli Ing. Ernst Wendeler a zemědělec Boguslaw Dohrn. Pluh měl Ottův čtyřválec o výkonu 80 koní a až do poloviny 20. let ho bylo pod značkou WD prodáno přes 1 000 kusů.  

Roku 1919 vyvinul tandem Wendeler–Dohrn první evropský pásový traktor, který byl vybaven benzinovým čtyřválcem o výkonu 20 koní. V roce 1921 byl zesílen na 25 KS a současně vyvinut pásák Z 50 o výkonu 50 koní. O čtyři roky později vyvinul Hanomag kolový traktor R 26.  

Firma Hanomag kladla velký důraz na reklamu, a tak v roce 1925 projížděla karavana traktorů Hanomag několik týdnů celým Německem. Roku 1927 se objevil na trhu model R 28 a o čtyři roky později přišel Hanomag se svým prvním čtyřtaktním dieselem, vyvinutým Lazarem Schargorodským. Během velké hospodářské krize měla firma značné finanční potíže, které vyřešilo až vyrovnání. Roku 1936 získaly firmu Hanomag Vereinigte Stahlwerke AG. Po odeznění krize byly vyráběny nové typy dieselů o výkonu 50 koňských sil a od roku 1934 byly vyráběny traktory na foukaných pneumatikách. V letech 1936–7 začala výroba velkého traktoru R 38, ale souběžně byl podle nařízení vlády vyvíjen traktor pro rodinné podniky – rolnický traktor RL 20 s pohonem na naftu. Od 1939 vyráběl Hanomag rozličné typy řady R 40.  

Po válce se podařilo Hanomagu již v srpnu roku 1945 obnovit zničené závody natolik, že mohl zahájit opětovnou výrobu traktorů. Vedle předválečného R 40 roku 1949 vyvinul i R 25. Velmi úspěšná byla především řada R 16 až R 45 z počátku 50. let a vedle toho i pásáky K 55 a K 90, které byly více používány ve stavebnictví. Roku 1953 představil na výstavě Hanomag nosič nářadí R 12 s názvem Combitrac, který se však v praxi příliš neuplatnil. V roce 1954 Hanomag vyrobil již stotisící traktor a v této době měla firma téměř 7 000 zaměstnanců.  

V polovině 50. let Hanomag hodně investoval do vývoje dieselového dvoutaktu, ten se však ukázal jako poruchový a pozici Hanomagu na trhu spíše zhoršil, než zlepšil. Od r. 1957 byl proto opět dáván do traktorů diesel čtyřtaktový a změnil se pouze jejich design. Roku 1964 byl vyroben v Hanomagu již dvěstěpadesátitisící traktor a byl zaveden nový program – typy Perfekt 300 a 400, Granit 500 a Brillant 600, Robust 800 a vedle toho i pásáky K7. Nejvýkonnější Robust 900 byl koncipován pro potažní kombajny.  

V 60. letech se ve firmě začalo objevovat stále více krizových příznaků a v roce 1969 začal výprodej koncernu Rheinstahl, jehož součástí závod Hanomag byl. V témže roce byl prodán traktorový závod v Argentině firmě Massey Ferguson a výroba nákladních aut společnosti Daimler-Benz.  

Roku 1970 byla zastavena ve firmě Hanomag traktorová výroba a v roce 1974 byla prodána firmě Massey Ferguson i výroba stavebních strojů. Z 10 000 zaměstnanců našlo práci v Hanomagu již jen 2 400. Roku 1980 prodal Massey Ferguson Hanomag společnosti Internationale Baumaschinen Holding Horsta Dietera Escheho. Po čtyřech letech šla firma opět do konkurzu a novým majitelem se stala skupina Papenburg-Gassmann. Firma tehdy dostala název Hanomag Baumaschinen Production und Vertrieb GmbH. S 1 200 zaměstnanci se v současnosti věnuje výhradně výrobě stavebních strojů. 

Pluh

Pluh je zemědělské nářadí používané k orbě půdy. Jedná se o jeden z nejstarších a nejdůležitějších zemědělských nástrojů, které lidstvo zná. Slouží k „rozrušení“ a provzdušnění svrchní vrstvy půdy, k zapravení posklizňových zbytků, průmyslových hnojiv a zeleného hnojení a k zamezení růstu plevelů. Jeho pravěkými předchůdci byly postupně motyka, rylcové rádlo (tzv. hák), plazové rádlo s okovanou radlicí a jiné typy oradel. Především pak český vynález bratranců Veverkových – ruchadlo.  

Hlavními součástmi pluhu jsou radlice, které jsou komponentem oddělujícím zeminu, spolu s odhrnovací deskou, která zeminu obrací. Ostatní součásti slouží zejména jako tažný (nebo tlačný) a stavěcí mechanismus pluhu. Moderní pluhy mohou mít víceradličnou konstrukci. Tato konstrukce umožňuje efektivnější orání půdy. 

Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.