Heinrich Lanz, Německo  


Heinrich Lanz, Německo  

Heinrich Lanz založil roku 1859 při otcově spediční firmě malou dílnu v německém Manheimu, v níž opravoval zemědělské stroje. Od roku 1867 zde začal vyrábět pluhy i další zemědělské nářadí. Záhy již produkce dílny nestačila poptávce a Lanz založil továrnu, kterou řídil až do své smrti roku 1905, kdy její vedení převzal syn Karel. V této době se již ovšem jednalo o velkopodnik s více než třemi a půl tisíci zaměstnanci.  

Od roku 1879 započal Lanz vyrábět parní lokomobily a roku 1912 zde byl vyroben i Landbaumotor Lanz, systém Koszegi, čtyřválcový benzinový motor o výkonu 80 koní, koncipovaný jako fréza. Do roku 1916 se jich prodalo jen 120 kusů, za války však byly používány jako tahače pro vojsko v kolové i pásové verzi.  

Roku 1916 nastoupil u hospodářské strojírny Heinricha Lanze konstruktér motorů dr. Fritz Huber, který záhy vyvinul jednoválcový ležatý dvoutaktní motor se žhavenou hlavou. Práce přerušila první světová válka. Po válce se domluvil se správcem firmy dr. Karlem Lanzem a jeho synem na založení firmy, která by se věnovala plně konstrukci motorů. Již roku 1921 byly vyrobeny první tři prototypy traktoru o výkonu 12 KS, jenž dostal název Bulldog. V zemědělské praxi se však příliš neosvědčil. V témže roce byla ukončena výroba parních lokomobil.  

V roce 1923 Lanz začal vyrábět Acker-bulldogy a současně dvouválcový Feldtank o výkonu 38 koní. Zatímco neúspěšný Feldtank byl stažen z výrobního programu, Acker-bulldog se stal roku 1926 základem sériové výroby HR 2 – Lanz-Grossbulldog, s výkonem 16,2–20,6 kW. V roce 1925 se proměnila firma Lanz v akciovou společnost. Roku 1934 vyrobil Lanz traktorový tahač Bulldog HR 6 o výkonu 28 kW s polopásovými zadními koly. V polovině 30. let Lanz zaměstnával již přes pět a půl tisíce zaměstnanců.  

V roce 1939 dodala firma Lanz na trh velmi populárního univerzálního rolnického Bulldoga a rolníci si mohli vybrat mezi šesti základními typy Bulldogů o výkonu v rozmezí 15 až 55 koní. V roce 1942 Lanz vyrobil stotisícího Bulldoga a o rok později začal zásobovat trh Bulldogy na dřevoplyn. Po válce byla továrna z 90 procent zničena, ale záhy přistoupila k výrobě předválečných typů z náhradních dílů.  

Nový model D 7506 přišel na trh v roce 1949 a v 50. letech již vyráběla firma širokou škálu typů s výkony od 8,8 do 44,1 kW. V roce 1951 představil Lanz veřejnosti nosič nářadí Alldog. Roku 1952 přišla firma Lanz s prvními třemi typy Bulldogů s polovičním střednětlakovým naftovým motorem se sériovou značkou D 1706, D 2206 a D 2806. Chlazení vzduchem bylo nahrazeno chlazením vodou. Během následujících deseti let uvedla firma Lanz na trh dalších 35 typů traktorů.  

V roce 1952 se dosavadní příležitostná spolupráce s firmou John Deere prohloubila a promítla se i do názvu firmy. Výrobky opouštějící výrobní pás byly nadále označovány jako Deere-Lanz. V roce 1956 firma Deere získala většinu akcií firmy Lanz a výrazně začala ovlivňovat činnost firmy, přičemž zastavila výrobu koncepčně zastaralých jednoválcových Bulldogů. V roce 1959 byl uveden na trh první kooperační výrobek: pásový dieselový tříválcový tahač značky John Deere-Lanz o výkonu 23,5 kW. Po roce 1960 vyrobila firma John Deere-Lanz postupně pět modifikací pásových a kolových tahačů samostatné typové řady. Vedle traktorů firma Lanz vyráběla i další zemědělské stroje, především sklizňové. Pod společností John Deere působí firma Lanz až dodnes.  

Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.