Klockner-Humboldt-Deutz, Německo  


Klockner-Humboldt-Deutz, Německo  

Počátky výroby zemědělských strojů firmy Deutz spadají do 90. let 19. století, kdy tato firma vyráběla benzinové stabilní motory. Roku 1902 byla oceněna Německou zemědělskou společností za výrobu lokomobily na líh. Vývoj samohybných potažních strojů v Německu byl u firmy Deutz zahájen až v roce 1905. To již po 11 let vyvíjela stejné úsilí Deutzova dceřiná společnost s názvem Otto Gas Engine ve Spojených státech. Konkrétní úspěch se dostavil roku 1907, kdy byl v Deutzově německé továrně vyroben automobilový pluh o výkonu 25 koňských sil a současně podle patentů inženýrů Breye a Heyera i plužní lokomotiva s výkonem 40 koní. Další vývoj těchto strojů však již nepokračoval a v letech po první světové válce společnost Deutz zužitkovala svoje válečné zkušenosti s výrobou válečných tahačů.  

Roku 1921 byl dán na trh Motor-Trekker s benzinovým motorem o výkonu 40 a později i 33 koňských sil, který nalezl uplatnění jak v zemědělství, lesnictví, tak i jako univerzální dopravní prostředek. V roce 1924 započala výroba stabilního naftového motoru, který byl montován na podvozek a pod označením MHT 222 byl od roku 1926 již vyráběn sériově. Sloužil však převážně jen jako mobilní motor pro pohon ostatních zemědělských strojů. Lépe pro práci na poli byl vybaven typ MTZ 220, vyráběný od přelomu let 1928/29 až do roku 1936, vybavený dvouválcovým naftovým motorem. Již roku 1930 se firma Deutz přejmenovala na Humboldt-Deutz-Motoren Aktriengesellschaft. Roku 1933 byl na trh uveden nový typ s označením F2M 315, vybavený vzduchem chlazeným dvouválcovým naftovým motorem o výkonu 35 a 50 koňských sil. Roku 1936 firma zahájila sériovou výrobu traktoru F1M 414, nejpopulárnějšího Deutze známého pod označením „rolnický traktor“.  

V roce 1938 firma dostala název Klockner-Humboldt-Deutz AG. Během války firma KHD vyvinula dva traktory na dřevoplyn: silniční traktor o výkonu 47 koní a univerzální traktor o síle 25 koní. Vedle toho přestavovala i traktory firem Deuliewag, Fahr, Kramer, Fendt a Stock. Koncem války byly ze tří čtvrtin zničeny závody firmy. Zničena byla i její vídeňská pobočka. V roce 1946 začala firma KHD z náhradních dílů montovat předválečné traktory. Rakouský závod, který připadl sovětské správě, začal roku 1947 vyrábět typ J 120 s jednoválcovým dvoutaktním dieselmotorem o výkonu 50 koní, který byl exportován do SSSR. Rakouský závod, aby se odlišil od mateřské firmy, byl označován jako Klokner-Humboldt-Deutz-Wien. Zde se montovaly traktory Deutz-Wien Farmar z dílny vídeňského konstruktéra F. Jandika.  

V roce 1954 byl rakouský Deutz prodán firmě HMW a traktory se nadále prodávaly pod značkou HMW Farmer. Sériová výroba nového typu traktoru s označením F2L 514 započala v německém závodě v roce 1950. V průběhu 50. let byla vyvinuta celá řada nových typů traktorů již s vodou chlazenými motory a řadou technických vylepšení, mezi nimi i dva pásové traktory.  

V polovině 50. let firma KDH vyrobila svůj stotisící traktor a ve svém výrobním programu setrvávala na jediné typové řadě, což mohlo být nebezpečné. Proto roku 1959 vyvinula zcela novu traktorovou řadu, jejíž základ tvořily typy D 15, D 25, D 40 a v roce 1963 typy D 80 a D 75, vybavené naftovým šestiválcem. V letech 1959–61 byl v Kolíně nad Rýnem vybudován nový závod s produkcí 30 000 traktorů ročně a v následujícím roce firma vyexpedovala svůj čtvrtmiliontý traktor.  

V této době se KHD angažovala i v řadě konkurenčních traktorových firem. Roku 1968 opustila brány závodu nově koncipovaná traktorová řada 05 se změněným image, vybavená dieselmotory s přímým vstřikováním. V roce 1970 byl postaven zcela nový traktor D 16 006 Ackergigant, vybavený osmiválcovým motorem. O dva roky později byl uveden na trh traktor Intrac 2002 s mnoha inovacemi. Pro konzervativně zaměřené zemědělce byl však nepřitažlivý a firma KHD se vrátila k tradičnímu výrobnímu programu. V roce 1978 byla zemědělcům představena nová řada DX s pěti modely o výkonu 80 až 150 koní, s pěti – a šestiválcovými motory.  

Od druhé poloviny 80. let firma KHD vyrábí traktory s turbodmychadly. V roce 1985 převzala výrobu amerických traktorů Aliis-Chalmers, které vyrábí pod značkou Deutz-Allis. Dnes má firma KHD obchodní zastoupení ve třiceti zemích světa. 

Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.