Normag, Německo  


Normag, Německo  

Jméno firmy je zkratkou Nordhäuser Maschinenbau AG, avšak začátky výroby zemědělských strojů jsou spojeny s firmou Schmidt, Kranz und Co. AG, která začala počátkem 30. let vyrábět „traktory“, které vycházely z koncepce motorových pluhů 20. let.  

Roku 1934 představila firma veřejnosti motorový vůz spolu s pluhem, jenž byl vybaven motorem firmy Lanz o výkonu 20–25 koní a byl označován jako Rohöl-Ackerschlepper. V roce 1937 firma začala svoje výrobky označovat zkratkou Normag. Tehdy se ovšem již jednalo o standardní traktory s Deutzovým blokovým či MWM naftovým motorem, prodávané pod označením NG 22 a NG 10.  

V roce 1942 přestavěla firma Normag své traktory na dřevoplyn a výrobky dostaly nové označení NG 25. Koncem války byl závod ze značné části zničen a po válce přesídlil z Nordhausenu ze sovětské zóny do Zorge v britské zóně, kde se již v roce 1946 začaly opět vyrábět traktory. Předválečný traktor NG 22 nahradil nový model NG 23 a v roce 1947 začal Norman-Zorge, jak se nyní závod jmenoval, aby se odlišil od původního nordhausenského závodu, vyvíjet ve svém pobočném závodu v Hattingenu své vlastní motory, které montoval do nového modelu NG 23. Poté se konstruktéři Normagu pustili do modernizace výbavy traktoru a jako první v Německu využili stlačeného vzduchu pro zlepšení funkce brzd.  

V roce 1949 Normag začal vyrábět model NG 15 a v následujícím roce NG 35 o výkonu 33 koní. V roce 1952 již Normag vyráběl šest typů s výkony v rozmezí 10 až 45 koní. Roku 1952 byl uveden na trh velkotraktor NG 45, pro který Normag kupoval motory a další díly u firmy Henschel. O dva roky později Normag představil zemědělské veřejnosti typ Kornet I a Kornet II, vybavené dvoutaktními dieselmotory o výkonu 12 a 16 koňský ch sil.  

Roku 1955 převzala firmu Normag v Hattingenu akciová společnost Orenstein & Koppel und Lübecker Maschinenbau. Tím sice došlo k tolik potřebnému kapitálovému posílení firmy, ale za cenu postupného útlumu traktorového výrobního programu, který nahradila výroba eskalátorů. Náhradní díly pro traktory Normag zajišťovala od 1. ledna 1958 firma Porsche, kmenový konstruktér traktorů Normagu dr. Ing. König přešel ke společnosti KHD a traktorová firma Normag tak definitivně zanikla.  

Zajímá vás, co nového se u nás děje?
Přihlaste se k odběru newsletteru.

Vyberte si přesně ten obsah, který vás zajímá. My vám občasně zašleme souhrnné novinky a informace ze světa Národního zemědělského muzea.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.